vrijdag 27 november 2015

Gratitude

Ik weet geen blog onderwerp deze week.
Niet dat er niks gebeurt in mijn leven op dit moment, maar niet alles kan op internet.
Ik zeg altijd dat wat je op internet zet, moet je ook door een drukke winkelstraat kunnen roepen. Geschreven taal blijft toch altijd vrij interpreteerbaar en ook niet iedereen kan alles in het juiste perspectief plaatsen.
Dat bespreek ik ook altijd met de kinderen in de klas. Mensen zijn nogal eens geneigd om te denken dat als hun profiel op privé staat, dat anderen niet aan hun informatie kunnen komen. Niet waar dus, als iemand ergens achter wil komen, dan lukt dat echt wel. Vandaar dus dat ik niks op internet zet dat ik niet op straat kan roepen.

Ach, hoe gaat het met me dan, want ik kan me voorstellen dat je nu nieuwsgierig wordt.

Grappig is dat, als je van school bent en je gaat werken, dan gebeurt er niet altijd meer wat nieuws. Als leerling of student komt er iedere keer iets nieuws op je pad, zoals een nieuw vak, een nieuwe leerkracht, een nieuw punt, een nieuwe studie of een afronding van iets.
Als je gaat werken, dan blijf je vaak in je vak, je vindt op een gegeven moment een huis waar je prettig woont, je krijgt een relatie, je trouwt en daarna zijn er niet heel veel veranderingen.
Vraagt iemand dus hoe het met je gaat, dan is het vaak goed. Z'n gangetje, gewoon rustig door. De laatste keer dat je die ander sprak, had je je werk al, woonde je al waar je woonde, had je de relatie al.  Toch lijkt het dan dat je niet gelukkig bent, of dat het misschien niet goed gaat. Dat is niet zo, maar er is niet echt iets veranderd in de laatste tijd.

Die kleine dingen waar je van geniet zoals het gewoon stom samen op de bank zitten 's avonds, lekker eten, een mooie zonsondergang, een fijn gesprekje, een klein gebaar van iemand, die lekker warme douche, het genieten van de route naar huis in heerlijk fris, helder weer, daar heb je het niet over als iemand vraagt hoe het met je gaat. Ik blijf erbij dat we er te weinig naar kijken en dat we de dingen te klein maken.
Ik heb een leuke app om elke dag even te kijken naar die kleine fijne dingen: Gratitude. Je krijgt iedere dag een oproep om een aantal dingen waar je dankbaar voor bent geweest die dag in te voeren.

Misschien moet ik daar wel aan denken, de volgende keer dat iemand die ik al even niet gesproken heb aan me vraagt hoe het met me gaat, of als we elkaar na het weekend op school weer zien. Gewoon vertellen over een van die momenten waar ik dankbaar voor was.

Dus wat gebeurt er dan in mijn leven nu?:
Ik heb net weer een lekker recept gemaakt, dat we een tijdje niet meer gemaakt hadden en we hebben samen op de bank zitten smikkelen.
Ik heb met een van mijn maatjes lekker geluncht en heerlijk bijgekletst.
Ik had weer een vrije dag en heb genoten van het feit dat ik lekker rustig aan kon doen.
Samen een lekker wijntje drinken.
Een mooie foto maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten