vrijdag 18 december 2015

Zelfportret

We hebben een nieuwe huiswerkopdracht gekregen van de fotocursus. Niet een voor de volgende les, maar een opdracht voor bij de eindpresentatie. We moeten een zelfportret maken.
Oké... een zelfportret, dus een foto van jezelf en die moet je zelf gemaakt hebben.
Gewoon maar rechttoe rechtaan op de foto is voor mij geen optie. Er zijn geen restricties gegeven, maar aangezien het een fotocursus is, moet het ook wel wat zijn. Oftewel, ik leg de lat weer goed hoog.
Tijdens de les hebben we wat voorbeelden gezien. Die dingen worden het in ieder geval ook niet, want die waren me iets tè kunstzinnig. Vast heel knap en diepzinnig, maar niet aan mij besteed. Ze had wel meerdere mozaïeken met allemaal zelfportretten, dat is ook leuk, maar dat hebben we dan al gezien, dus ik weet ook niet of ik dat wil.
Dat is dan alleen de buiten vormgeving. Ik moet natuurlijk wel zelf op de foto. En ik vind toch dat ik niet zo heel goed plak op de foto. Dus ik moet ook nog zoeken hoe ik op de foto kom als mezelf, zodat ik mezelf laat zien, maar ook niet meer dan dat ik wil laten zien.
Petra kwam met het idee dat ik iets met mijn handen kon doen, dus daar ben ik foto's van gaan maken.


Ik had zelf al het idee dat ik niet met mijn hele gezicht of in mijn geheel op de foto wilde. Liever een stukje van mezelf. Nu ik dit zo typ bedenk ik me dat dit ook wel tekenend is voor wie ik ben. Ik wil liever ook niet alles van mezelf laten zien, dus dat past dan wel.
Zelf was ik nog op het idee gekomen om misschien een foto via de spiegel te maken en dan proberen of ik mezelf dan twee keer tegelijk in beeld kan brengen. Maar ook had ik tijdens de les een toevallige foto met portret van een ander die me leuk leek als zelfportret. De persoon in kwestie had zijn arm omhoog en ik had een stuk van zijn gezicht daarachter op de foto. Dat gaf wel een leuk effect.
Een gepruts is het wel. De camera op statief, verbinding laten maken met mijn telefoon, want voor de camera staan en tegelijk achterop het schermpje kijken is best lastig, proberen om het juiste stukje in beeld te krijgen, niet te dicht bij de camera, want dan wordt het beeld onscherp, niet te veraf, want dan heb ik niet dat stukje in beeld wat ik in beeld wil hebben, aangezien het in spiegelbeeld is iedere keer iets naar voren, o nee, naar achteren, want het is in spiegelbeeld, omlaag, o nee, omhoog, want het is in spiegelbeeld, scherpstellen en afdrukken, nee werkt niet, want te dichtbij, weer opnieuw de juiste plaats zoeken, maar dan iets verder weg en afdrukken, ja gelukt....
Zo een stuk of 40 foto's maken en dan er 3 overhouden die me wel wat lijken. Maar ja, zit daar dan de foto tussen die ik straks wil gebruiken?
Volgende week nog maar wat meer proberen...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten