zaterdag 21 juli 2012

We zakken langzaam af in Noorwegen...

Woensdag 18 juli
We zijn vroeg uit de veren en merken dat onze bus een beetje ingebouwd is door tenten. Dat zijn we nog niet gewend geweest. We staan maar rustig op en als we alles weer ingepakt en vastgezet hebben gaan we met wat passen en meten tussen de tenten uit en de camping af. We zijn weer op weg. De route is niet verschrikkelijk spectaculair. Het land is redelijk glad en lieflijk. Ook wel mooi, maar wij houden van dat rauwe met oerkracht. Aan het einde van de ochtend naderen we Trondheim. Het wordt druk op de weg (dat is nieuw voor ons) en we rijden echt op de rondweg van een stad. Niet veel later vinden we een parkeergarage in Trondheim dicht bij het centrum. We lopen de stad in, bekijken de oude handelsbrug met langs het water de talloze pakhuizen waar vroeger verhandelde waar in opgeslagen werd of uit vervoerd werd. Daarna lopen we het centrum in. Het is wederom een stad met brede straten en ruim opgezet. Het is gezellig druk met mensen en winkels. Heerlijk om weer even door de beschaving te lopen. We shoppen een beetje en genieten ondertussen van de ruime, gezellige stad. We drinken wat op een terrasje en besluiten dat maar niet te vaak te doen als we de rekening krijgen J. Daarna zoeken we de auto weer op en gaan we het doolhof om de stad weer uit te komen in. Na ongeveer een half uur zitten we op de goede weg. We moeten gewoon Oslo volgen, al is dat nog lang niet op onze route, maar die kant is toch de goede kant. We rijden nog een stukje verder dan Trondheim en vinden in Storen een viscamping die er gelukkig niet zo uit ziet. Gewoon een gezellig, druk bezette camping waar je lekker naar de mensen kan kijken die bezig zijn. We draaien een wasje, prutsen wat in de camper en maken lekker avondeten klaar. Gewoon dagelijkse campingbezigheden zijn ook heerlijk. Morgen als het goed is een mooie route door de bergen en goed hoog. We zullen zien wat het ons brengt.

Donderdag 19 juli
We staan weer rustig op in de een beetje grijze ochtend. Ik krijg een paar telefoontjes voor mijn verjaardag. Lief. Maar we gaan wel weer op pad. We willen de hoogte weer in en daarvoor moeten we verder. En bellen en lieve facebookberichtjes ontvangen, kan ook als je op weg bent.
Eerst rijden we nog een stukje door het rustige landschap, maar al gauw zien we in de verte weer de hoge witte toppen verschijnen en merken we aan onze oren dat we omhoog gaan. We tanken onderweg en doen een boodschapje zodat we vanavond weer kunnen eten. En weer verder, verder omhoog. De kreetjes van verwondering worden weer talrijker in de auto. We zien weer regelmatig watervalletjes langs en onder de weg naar beneden vallen. Gaaf toch die kracht van dat water. Als we een flink eind gestegen zijn komen we weer in een totaal ander landschap. Het wordt weer leeg met hier en daar een boom, hei, licht groene mossen, af en toe wat struikjes, flinke rotsen en verder nog wat heuvelachtigs. Een schitterend weids landschap. Er slingert zich een bergrivier doorheen waarlangs je regelmatig huisjes ziet of waar je mensen langs ziet wandelen. In de verte zien we de witte bergtoppen weer opduiken. Echt weer een totaal ander landschap dan gisteren of daarvoor, maar zo weids en zo mooi. We kachelen rustig verder en genieten van wat we zien. We dalen weer een stuk af naar het stadje Dombas. Even tijd voor koffie en dan weer door. Ook nu gaan we verder door de bergen en dalen. Het heeft hier iets meer van Oostenrijk, maar ook dat is mooi. Hoe verder we komen, hoe meer watervallen we naar beneden zien kletteren. Kleintjes die stiekem sijpelen, grotere die meer hun best doen om te vallen, maar ook echt grote die met veel geweld naar beneden komen storten. Alles komt in de rivier terecht die regelmatig rustig, maar stevig doorstroomt en dan weer woest over de rotsen kolkt of onregelmatig door gaat. Schitterend en indrukwekkend. We krijgen pijn in ons nek van het in de gaten houden van alle water dat naar beneden stroomt.
Na de lunch gaan we een officieel mooie en hoge weg op. De Trollvegen of wel de trollenweg. Het is een klein weggetje waar redelijk wat verkeer over rijdt, maar ook fietsers en wandelaars gebruik van maken. In het begin gaat het rustig omhoog, maar dan wordt het snel steiler. Als het goed is, is de weg meestal 10 tot 12 % steil. We komen in een soort file terecht. Dat is lastig omhoog, want je moet steeds wachten op de handrem en dan flink optrekken om niet achteruit te zakken (wat natuurlijk wel weer prettig is voor de mensen achter je je). Tussendoor zie je tussen de bomen al een flinke waterval en ook de rivier die langs de weg naar beneden kolkt. Schitterend. Al snel komen we op open terrein. Je ziet hoe steil het is en je ziet 2 enorme watervallen naar beneden klateren met veel woest geweld. Echt adembenemend. Dat vinden de mensen in de auto’s, campers en bus voor ons ook, want er wordt erg langzaam gereden. Niet alleen om het kijken hoor, maar een bus en een camper passeren elkaar hier niet zo makkelijk op dit super smalle weggetje met aan de ene kant berg en aan de andere kant, nou ja niks. Maar ook wel weer fijn dat het rustig gaat, want dan is het goed te zien en voor deze en gene ietsjepietsje minder eng. Echt indrukwekkend om te zien die hoogte en dat woeste water. Als we bijna boven zijn rijden we de wolken in. Het is dus mistig en we zien niet zo veel meer, dat is jammer, maar we hebben al schitterende dingen gezien. Op de top stappen we uit en bekijken de waterval van dichtbij. We blijven niet lang kijken, want het is erg koud en het regent. Even een kopje thee en we gaan weer door. Door is gelukkig niet meer zo steil. Over een hoogvlakte met weer een rivier langs ons en regelmatig sneeuw/ijsvelden naast ons dalen we rustig af. Wederom stoppen we regelmatig om met open mond te kijken naar de woeste rivier en hoe deze naar beneden dondert.
Eenmaal beneden komen we weer bij een fjord uit. Hier rijden we een stukje langs. We moeten vandaag of morgen nog met de boot over en we besluiten dat als de boot klaar ligt, we nu mee gaan. En de boot ligt klaar. We kunnen na betaling zo doorrijden. Een 20 minuutjes op de boot en we staan aan de overkant. Op zoek naar een camping, maar er liggen niet zo veel campings en wat er ligt staat ons niet aan. We rijden dus nog een stukje door. Wederom omhoog en als we een hoek omkomen staan er in een keer een heleboel auto’s langs de weg. We rekken ons uit en kijken. We hebben een spectaculair uitzicht over de Geirangerfjord. Echt wederom schitterend. We stappen heel even uit en leggen een en ander vast, maar rijden dan toch door naar beneden. Het is al 5 uur en we zijn moe van alle mooie indrukken en we hebben nog geen plekje voor vannacht. Beneden in het dorpje Geiranger hebben we zo een plekje gevonden. Het is een druk plaatsje, maar de fjord staat niet voor niks op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Voor de camping liggen 3 enorme cruiseschepen, maar die verdwijnen in de loop van de avond. Wij hebben besloten om lekker ergens te gaan eten. We zijn moe en we gebruiken mijn verjaardag als excuus om gewoon even voor ons te laten zorgen. We kuieren het toeristenstadje in en vinden al snel iets. We eten een heerlijk broodje hamburger met friet en sla en trakteren onszelf ook nog op een biertje van een euro of 8. Ach, na zo’n indrukwekkende, schitterende dag moet je indrukwekkend afsluiten toch J

Vrijdag 20 juli
We hebben een vrije dag vandaag, dus we kunnen heel rustig aan doen. We willen straks met de rondvaartboot op de Geirangerfjord gaan varen, maar daar kunnen we lopend naar toe, dus de bus hoeft niet in rijstand vandaag. We koken lekker een eitje voor het ontbijt en zitten lekker lang na en lezen wat. Tegen half 11 gaan we het dorpje in. We halen eerst kaartjes voor de rondvaartboot en gaan dan lekker alle souvenirswinkeltjes af. We doen nog even een boodschapje zodat we iets eetbaars mee hebben op de boot. Om half 12 staan we tussen de andere toeristen klaar om aan boord te gaan. Het is druk buiten aan boord. Er staan verschillende mensen bij die camera’s met mega lenzen hebben. Die verdringen zich dus ook regelmatig naar de voorgrond. Een apart slag mensen hoor. Het is wel een schitterende tocht door de fjord. De rotsen stijgen steil omhoog uit de fjord en de watervallen kletteren er groots en hard of klein en rustig van de rotsen naar beneden. Erg indrukwekkend. Onderweg zien we dolfijnen of in ieder geval een soort. Heel gaaf. Na 1 ½ uur zijn we weer terug. We lopen nog even rond en drinken nog wat bij een soort hippie tentje en gaan dan lekker rustig aan doen in onze bus. Lekker lezen, een beetje dutten, verhalen bijwerken enz.
Een rustig dagje met een erg mooi tochtje. Morgen weer verder.

Zaterdag 21 juli
Het is droog vanochtend. Heel stiekem hebben we zelfs 10 tellen zon die we meepakken. Na het opsta en vertrek ritueel duiken we snel de bergen weer in. De weg gaat meteen omhoog met natuurlijk het bijbehorende waanzinnige uitzicht. Niet lang daarna rijden we tussen de sneeuw door op een hoogvlakte. We vallen toch van de ene verbazing in de andere in dit land. Heel bijzonder en gaaf. Na deze hoogvlakte vallen we weer naar beneden om door een aantal tunnels te gaan. We rijden een stukje door een dal met aan beide kanten hoge bergen, echt loodrecht omhoog en af en toe een meer of een fjord. Daarna gaan we weer omhoog met bijpassend uitzicht. Het is echt genieten zo met die uitzichten. Het water blijft aan alle kanten naar beneden komen. Vaak door een rivier langs de weg, heel vaak door watervallen van de bergen waar we langskomen en regelmatig uit de lucht als regen. Op het laatste na is het heel gaaf om te zien. Onze monden vallen toch iedere keer open als we weer zien met hoeveel kracht dit water naar beneden komt. Ook rijden we door gebieden die horen bij de verhalen van trollen en elfen. Bomen, flarden wolken, woeste rivieren, lege vlaktes, omgevallen bomen die een stuk van de grond meegenomen hebben. Echt een sprookjesachtige sfeer. Je kan je prima voorstellen waar de verhalen met trollen, elfen en kabouters vandaan komen.
We zijn van Geiranger eerst naar Stryn gereden, van daar zijn we doorgereden naar Balestrand. We wilden hier naar de overkant met de veerboot, maar dat kon niet. Een stukje terug dan maar, want daar gaat wel een veerboot. Het originele plan was om daar een camping te zoeken, maar de campings daar zijn allemaal zo leeg en kaal dat we het niet zien zitten om daar te staan. Na 3 campings besluiten we door te rijden richting Flam, waar we morgen naar toe wilden. Ook nu weer moeten we over een hoge pas met schitterend uitzicht en veel sneeuw voordat we de E16 naar Flam nemen. Ongeveer 20 km voor Flam vinden we een camping in Gudvangen waar we een vriendelijke campingeigenaar vinden die zelfs mooi weer voor morgen heeft besteld. Kijk, wat wil een mens nog meer J