maandag 23 juli 2012

Flam en Bergen

Zondag 22 juli
We hebben vandaag een kort dagje voor de boeg. We willen naar Flam en het treintje naar boven nemen en daarna naar Voss dat ligt ongeveer 60 km verderop. Rustig aan doen dus. We hebben nou eenmaal een ochtendritueel, maar dat doen we op dit soort dagen ietsjes rustiger aan. In plaats van 2 kopjes thee misschien wel 3 en Petra zet koffie. We pakken echt uit he J. Tegen half 9 zitten we dus in onze bus onderweg naar Flam. Het is niet echt een spectaculaire rit, want eerst gaan we 11,4 km door een tunnel (wel de langste tot nu toe) en daarna 5 km. Na die 16 km tunnel zijn we er. Het ligt een beetje aan het einde van het dal voor ons gevoel. De trein staat klaar op het station en wilden we eerst de trein van 11 uur nemen, nu denken we, als we er toch zijn, laten we deze maar nemen. Er zijn nog kaartjes, dus we zoeken snel een plaatsje in de trein. Om kwart voor 10 vertrekken we. In het begin lijkt het of we aan de verkeerde kant zijn gaan zitten, maar de ruimte voor rolstoelen is nog helemaal leeg en na navraag mogen we daar ook kijken. We kunnen dus mooi van de ene kant van de trein naar de andere kant lopen, net waar het uitzicht is. Zo kunnen we mooi tussen de tunnels door de uitzichten zien.

Uitzichten met hoge bergen, natuurlijk watervallen, woeste rivieren, maar ook vlaktes met huisjes die tussen de bergen staan. Ook zie je het pad waarlangs de mensen uit Myrdal (waar de trein naar toe gaat 20 km verder en 860 m hoger) terug naar Flam lopen of fietsen. Al met al weer een heerlijk zicht met mooie indrukken. Tegen het einde stopt de trein 5 minuten bij een enorme woeste waterval zodat we een paar foto’s kunnen maken, daarna stopt de trein nog bij een klein stationnetje om de busladingen eruit te laten. Waarom? Geen idee, maar er lopen van die dames bij met bordjes die een rondleiding geven, dus ze zullen wel een rondleiding krijgen. Daarna komen we in Myrdal aan. Het eindstation. Wij willen niet lopen of fietsen naar beneden, dus we zoeken een nieuw goed plaatsje voor de terugweg. De trein stroomt nu wel vol met mensen. We zijn er een beetje van overrompeld, dus in het begin zitten we vooral beduusd te kijken. Tegen het einde zijn we wel weer opgekrabbeld en kijken we weer volop door het open raam naar de mooie uitzichten. Er zijn toch rare mensen op de wereld die vinden dat ze alle plaats in mogen nemen en niet voor jou hoeven uitkijken, en het stomme is dat wij dat dan ook laten gebeuren. Ach, wat zullen we zeggen.
Aangekomen in Flam drinken we lekker wat en eten een broodje, lopen nog even door de souvenirswinkel en gaan dan lekker weer verder met ons campertje. Helaas is het tijdens de treinreis weer begonnen met regenen en het lijkt er niet op dat het nog gaat stoppen. Eerst de tunnels weer door (5km en 11,4km) daarna een stukje terug over de weg waarover we kwamen en dan richting Voss en Bergen. Tegen half 2 vinden we in Voss een camping. Hier staan we vannacht en dan morgen naar Bergen. Het water blijft ons ondertussen maar zegenen van boven, dus veel kunnen we verder niet. Wasje draaien, lezen, spelletje doen, wifi gebruiken die gelukkig wel goed is. Misschien is het morgen wel droog? Het is in ieder geval al minder koud en dat schijnt beter te worden naar mate we zuidelijker komen. Wie weet..

Maandag 23 juli
We zijn vroeg wakker. Het heeft de hele nacht heel hard geregend en er staat een tent op de camping met een jong gezinnetje en 1 van de kinderen (klein) heeft een behoorlijk volume in stem, vooral tijdens het huilen. Nou ja, opstaan dan maar en douchen en ontbijten. Tegen kwart over 8 zijn we weer op weg. We gaan naar Bergen vandaag en daarna nog een stuk op weg naar weer verder. Was het bij het opstaan nog redelijk droog, nu regent het weer flink. De mist hangt laag op de bergen. Het geeft wel een erg mooi gezicht. De weg leidt ons door de bergen en langs meren en fjorden. Veel zien we er niet van, want er zijn heel veel tunnels en de mist belemmerd echt uitzicht. Tegen half 10 komen we bij het stadje voor Bergen, Arna. Hier staat een station aangegeven met een parkeerplaats. Hm.. dat is een idee. We nemen van hier de trein naar Bergen, dan hoeven we niet met de auto door de drukke stad het centrum in om een parkeerplek te zoeken en ook niet uit. Zo gezegd, zo gedaan. De auto staat, rugzakje op, regenjas aan, kaartje kopen en 5 minuten later komt er een trein die naar Bergen gaat. We voelen ons wel een beetje wereldreiziger, zo in een vreemd land, gewoon de trein pakken, maar ja, echt moeilijk was het niet. De trein rijdt meteen een tunnel in en komt er 10 minuten later bij Bergen weer uit. We staan meteen midden in de stad. Leuk en makkelijk. De regen is enigszins gestopt. Gelukkig. Het is een sfeervolle stad, met groen in de straten, gezellige winkeltjes en straatjes die sfeer uitstralen. Een beetje Den Bosch, maar dan breder van opzet in straten en gebouwen. De mensen hebben in hun bouwstijl nou eenmaal meer ruimte hier. Al snel komen we op de vismarkt uit. Dit is gewoon een marktje waar verse vis uit zee verkocht wordt. De markt ligt ook aan de haven. Gezellig sfeertje hangt er altijd op de markt, maar kopen laten we, want alles is echt spuugduur. Wat dacht je van een bakje aardbeien voor ongeveer 8 euro?

We lopen door, want bij de vismarkt ligt een wijkje: Bryggen. Hier zijn de pakhuizen van vroeger nagebouwd. De echte zijn niet meer te vinden, want er hebben vele branden gewoed. Als we eenmaal door het wijkje lopen snappen we dat wel, alles is van hout. Het is wel erg mooi met dicht op elkaar gebouwde pakhuizen met meer verdiepingen en op elke verdieping een soort van galerij waarover je over de hele breedte van de pakhuizen kan lopen. Het is wel heel druk hier met toeristen, maar dat snappen we wel. Het is ook een mooi stukje geschiedenis dat je zo kan zien. De verdiepingen zijn nu in gebruik door cafeetjes en ateliertjes e.d. Ach, zo blijft het een beetje leven.
Hierna zijn we toe aan een dosis shoppen. Heerlijke winkelcentra met vele winkels struinen we af. Echt even lekker stad en luxe doen. Tegen 12 uur eten we een broodje en drinken we wat en dan gaan we weer op weg naar het station en daarna de auto. Dat was even lekker weer in de bewoonde wereld. Nu gaan we verder. Eerst een stukje terug en daarna een andere weg dan de heenweg, want die leidt ons meer richting het zuiden en daarnaast schijnt het een mooie weg te zijn langs de Hardangerfjord. Na een aantal tunnels gaan we weer een berg op. We worden natuurlijk weer begeleid door een woeste rivier die naar beneden valt, soms met enkele meters hoogte verschil. Gaaf. Als we weer naar beneden gaan zie je uiteindelijk de Hardangerfjord. Was het sinds vanochtend al heel erg groen met vele bomen en bergen die tot aan de fjorden liepen, hier is het zo mogelijk nog groener. Het schijnt de fjord van de fruitbomen te zijn en we zien ook regelmatig fruitbomen velden. Verder blijven de wolken her en der wat laag hangen, dus het is een mysterieus gezicht. Mooi ook. Het is lieflelijker dan de afgelopen tijd, maar toch op z’n eigen manier weer mooi.

De weg slingert zich langs de fjord, meestal een redelijk brede weg, maar soms ook echt heel smal zodat er maar 1 auto tegelijk door kan. Een keer rijden we ons vast met een vrachtauto, we moeten achteruit dus, maar er staan nog een paar auto’s achter ons en het blijkt toch dat die heel erg slecht achteruit kunnen rijden, ze slingeren over de weg, terwijl wij netjes dicht langs de vangrail rijden zodat de vrachtwagen er snel langs kan. Stoer toch he J. Zonder verdere problemen komen we bij de veerboot van Bruravik en daar zijn we zo aan de overkant in Brimnes. Dan nog een klein stukje rijden tot Kinsarvik waar we een boodschapje doen en dan op een camping staan voor vannacht. Morgen gaan we weer een eindje rijden richting de Prekestoele. Dat is een hoge rots die flink boven de fjord uitsteekt en een heel mooi uitzicht geeft. Deze willen we opwandelen later.