dinsdag 17 juli 2012

Nog steeds heel veel water...

Maandag 16 juli
We hebben weer mogen genieten van een mooi stukje natuur gisteren. Toen we ’s middags langs de fjord liepen, stroomde het water naar de zee. Toen we gisteravond langs de fjord liepen, kolkte het water de fjord in. Echt heel raar en bijzonder. Het water stroomt de verkeerde kant op met draaikolken, opwellingen en stroomversnellinkjes. Een bijzonder gezicht. Gelukkig hoefden we er niet tot middernacht tot op te blijven, dat is over een paar dagen wel zo. Maar ach, toeval bestaat niet he.
Na een rustig nachtje staan we weer rustig op, ontbijten, zitten nog even in de eetruimte om op de wifi te kunnen en vertrekken dan. Vandaag staat alleen weg 17 op het programma. In het begin rijden we gewoon door mooi landschap met bergen op de achtergrond die ongeveer alleen uit rots bestaan en soms wat bomen er op geplakt, met wat fjorden die blauwer dan blauw zijn. Na een aantal tunnels komen we in hoger gebied. Hier ligt een enorme gletsjer uitgespreid over de bergen. We kunnen hier een heel stuk weg van genieten.

Hij ligt bijna tot aan de fjord, erg gaaf. Daarna rijden we wat regenwolkjes in en zien we even niet veel, maar als die opgetrokken zijn krijgen we weer wat blikken op mooie fjorden, een regenboog en de bergen om de fjorden. Wat een land toch.
Tegen 11 uur krijgen we de eerste ferry. Een tochtje van 20 minuutjes. Dat overleven we zonder problemen. Tegen 12 uur krijgen we de tweede ferry. Een wachttijd van uren… De boot is klein en er kunnen elke keer maar 2 rijen in. Daarna moeten de overige rijen eigenlijk netjes in volgorde omrijden en weer aansluiten tot ze aan de beurt zijn, maar dan komt het beest in enkele mensen naar boven. Hoezo netjes wachten en aanschuiven, als ik sneller ben, dan mag ik toch eerst? Echt niet normaal hoe mensen zich soms gedragen. We schuiven maar netjes aan elke keer en hopen in de derde boot te kunnen die er aankomt…
Ondertussen lezen we wat, maken een puzzeltje, kijken naar alles wat er om ons heen gebeurt. Dan komt de derde boot, maar er staan ook 2 bussen klaar die over willen… en die gaan voor. We passen er dus net niet in. Het scheelt 2 auto’s. Balen, maar niks aan te doen. Eten koken dan maar, want het is inmiddels kwart over 7. Zo verstrijken de uren en wordt het kwart voor 10 als de volgende boot arriveert. En ja, precies 10 uur na aankomst mogen we de boot oprijden. Yes! De boot heeft gelukkig een rustige koers en ligt stabiel, dus we kunnen op het achterdek genieten van de omgeving (het is immers licht en nu ook even droog). Na ongeveer een half uur passeren we de poolcirkel.

Ditmaal in zuidelijke richting, maar echt iets veranderen doet het niet, het gaat zelfs weer regenen. Niet veel later arriveren we in Kilboghamn. Het is kwart over 11. We rijden nog een klein stukje verder door de mist en de regen en komen dan op een camping aan. Tandenpoetsen en bed in, dat lag gelukkig al klaar, weer een voordeel van de camper…

Dinsdag 17 juli
We worden gelukkig een stuk later wakker dan normaal, we sliepen voor ons doen natuurlijk ook erg laat om kwart over 12. Het heeft de hele nacht geregend en dat doet het nu nog steeds. We besluiten na het douchen met de bus bij het hoofdgebouw te gaan staan, daar is de wifi het beste en dan ontbijten we daar. Zo gezegd zo gedaan. Mooi weer alle foto’s tot dan toe online gezet en lekker ontbeten en dan weer op pad. Vandaag veel in de regen, wat helaas her en der het zicht belemmerd, maar aan de andere kant ook wel weer hele mooie plaatjes geeft. De weg leidt ons eerst nog naar Mo I Rana via een kleine weg. Daarna komen we op een wat grotere weg (de E6) deze weg leidt ons door bergen met veel groen, maar wel in alle kleuren en altijd blijven daar op de achtergrond de witte toppen van nog hogere bergen.

Tussendoor ontsnapt ons regelmatig een kreetje als we weer over of langs een spetterende, wervelende waterval rijden. Ze zijn er in een keer en je bent er ook meteen weer voorbij, maar het is zo’n mooi gezicht dat krachtige water dat naar beneden valt, soms zijn het van die douche watervalletjes, maar meestal woeste, wilde stromen door stenen en hoogte verschillen. Tussendoor stoppen we af en toe om wat te eten of te drinken, maar verder maken we flink kilometers vandaag, en mooie kilometers dus. Rond 4 uur gaan we op zoek naar een camping. Er liggen er verschillende, maar sommige zien er  zo vervallen uit dat we liever doorrijden. Tegen half 5 staan we in Brekkvasselv op een camping. Niet iets heel bijzonders, maar we kunnen er staan en het ziet er goed uit. Morgen weer een rijdag, maar nu naar Trondheim. Ben benieuwd naar de stad, weer eens wat anders dan machtige natuur.