zondag 22 januari 2012

Brood uit de oven

Een erg lekker, succesvol gerecht heb ik zelf bedacht. Brood uit de oven.
Een goed gevuld, pittig brood.
Nodig voor het deeg:
300 gr. speltbloem
4,2 gr. gist
4,2 gr. zout
6 gr. honing
6 gr. olie
180 ml. water (dat is inclusief 1 ei)
flink handje provencaalse kruiden.

Nodig voor de vulling:
150 gr. gehakt
groentepakket van minimaal 400 gr.
1 appel
Zoute sojasaus (zonder suiker, tarwe)
Jambolaya kruiden (eerst haalde ik dit bij een kruidenmannetje op de Woenselse markt, maar die is spoorloos verdwenen, dus ik ben nog op zoek naar het juiste kruidenmengsel)
bouillonblokje

Ik laat het deeg kneden en rijzen in de broodbakmachine. (Dat kost bij mij 1,5 uur)
Als het deeg bijna klaar is maak ik de vulling.
Rul het gehakt, voeg de groente toe.
Voeg een flinke scheut sojasaus, het bouillonblokje en de Jambolayakruiden toe. Het mengsel kleurt wat geel, bruin.
Als het mengsel gaar is voeg je de appel toe.
Rol het deeg uit tot het in een ovenschaal past.
Doe de vulling in het deeg en vouw eventuele randen over het deeg. Als je genoeg deeg hebt om het brood dicht te maken, geeft dat een mooi effect.
Ongeveer een half uur in de oven op 220 graden en smikkelen maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten