zaterdag 14 januari 2012

Appeltaart

Op internet vond ik een appeltaart zonder suiker, melk en tarwe. Dat moest ik natuurlijk proberen. Is dat nog wel appeltaart :-). En ja, het smaakt echt naar appeltaart. Het recept heb ik een beetje aangepast zodat het wat mij betreft beter past.

Nodig voor het deeg:
180 gr bloem (ik heb spelt gebruikt) x2
1/4 tl zout x2
2 el geraspte citroenschil x2
2 el agavestroop (of i.d.) x2
110 gr boter (ik heb vloeibare van euroshopper gebruikt) x2
In het recept stond dit, maar ik heb het dubbele nodig om voldoende deeg te hebben.

Nodig voor de vulling:
Beetje zoetstof
75 gr rozijnen
600 gr appelen
1 theelepel kaneel
2 eetlepels appeldiksap
evt 50 gr. noten

Je hebt een taartvorm nodig van 20 cm doorsnee, maar ik heb dus een grotere gebruikt.

Bloem, zout, citroenschil(of sap), stroop en boter goed mengen en tot een bal kneden.
Over voorverwarmen op 180 graden.
Springvorm invetten en bekleden met 3/4 van het deeg.
Rozijnen laten wellen (evt).
Appels in stukjes snijden.
Appels, rozijnen, evt. noten, kaneel, appeldiksap, zoetstof mengen.
Vulling in de springvorm.
Vlechtwerk over de appeltaart van de rest van het deeg en even bestrijken met appeldiksap.
Taart in het midden van de oven in ong. 30 min. gaar laten worden.
Taart buiten de oven in de springvorm af laten koelen.

Smakelijk eten :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten