vrijdag 27 mei 2016

Invallen

Mijn invalbaan is begonnen.
Maandag zit ik netjes om zeven uur klaar om gebeld te worden.
Mail check, geen aanvragen, andere mail check, nee, ook geen aanvragen, de vervangingsapp check, nee, ook geen aanvragen, staat het geluid van mijn telefoon aan check, ja.
Ik ben er helemaal klaar voor.
Een lichte spanning van wat zal er gebeuren, wordt er wel gebeld of iets aangevraagd?
De tijd verstrijkt, geen mail, geen app, geen telefoon.
Het wordt langzaam half 9.
Ik geloof dat ik vandaag een dagje vrij heb...
Hè wat naar. Genieten dan maar van de vrije tijd.
Maandagavond een sms dat er een vervanging aangevraagd is. Tot mijn grote verrassing mag ik beginnen in de groep waar ik geen enkele ervaring in heb, namelijk groep 1/2. De zenuwen spelen op, wat moet ik in vredesnaam gaan doen met die schatjes? Daarnaast spreekt de ratio dat ik ervaring genoeg heb met klassen kinderen, dus dat het wel los zal lopen.
Licht gespannen, maar toch ook wel nieuwsgierig fiets ik naar de school in kwestie en begin aan mijn eerste vervanging.
Een vriendelijke collega vangt me op en legt me alles uit en laat me alles zien.
Veel te snel gaat de bel en begint de dag. De kinderen druppelen binnen, geven me een handje, of niet, omdat dat toch wel spannend is en gaan aan hun 'werkjes' beginnen.
Van de werkjes naar de kring, naar buiten spelen, naar fruit eten, naar speelwerkuur, naar pauze. Pfff dat viel stiekem best mee. Het was best gezellig. Een enkel kind heb ik even stevig moeten aanspreken, maar daarna was het ook goed. De kinderen hebben flink gespeeld en gewerkt. En zowel de kinderen als de juf hebben veel geleerd.
Ook de middag vliegt voorbij en voor ik het weet gaan de kinderen tevreden naar huis en blijft de juf trots, maar gesloopt achter. Ik vind dat ik het er best goed af heb gebracht. Natuurlijk heb ik honderdmiljoen zaken gemist en hebben kinderen waarschijnlijk niet alles uit zichzelf gehaald wat erin zit, maar voor de eerste keer is het goed zo.
Dinsdagavond krijg ik een aanvraag voor groep 6 op een andere school, donderdagochtend krijg ik een aanvraag voor groep 7 op nog een andere school.
Zo zullen de verschillende aanvragen voorlopig blijven komen. Overal is wel iemand ziek, overal zijn wel extra handen nodig. Overal zijn kinderen die een juf nodig hebben. Overal zullen er kinderen zijn die je uitproberen, welke leeftijd dan ook, overal zijn kinderen die je een beetje helpen, overal zijn kinderen die ruzie maken, overal zijn kinderen die zo veel mogelijk werk willen maken, maar ook kinderen die liever zo min mogelijk doen, overal zijn kinderen die zichzelf uitdagen, maar zeker ook kinderen die de uitdaging zo veel mogelijk uit de weg gaan. Welke leeftijd dan ook, waar dan ook, ze doen hetzelfde, ze hebben dezelfde schoolse eigenschappen, iedere leeftijd of elke kind uit dat iets anders, maar ze doen hetzelfde. Een mooi gegeven toch?
Het spel is om hier als nieuweling en eendagsvlieg op deze plek goed mee om te gaan en een balans te vinden in wat je wel en wat je niet goed vindt, een balans in hoe je met elke situatie omgaat, welke pet zet ik op, welke druk zet ik wel, welke niet, welke eisen stel ik en welke niet, wat laat ik toe en wat gaat te ver.
Stiekem is het voor een tijdje best boeiend om al die inkijkjes te krijgen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten