vrijdag 9 oktober 2015

Zomaar een mooie dag in oktober...

Zomaar, een vrije dag. Zo'n dag vliegt altijd voorbij... En wat doe je nou helemaal?
De wekker gaat gewoon vroeg, want Petra moet gewoon werken en op tijd zijn.
Als zij doucht blijf ik nog heel even liggen. (Erg lekker, dat niet meteen in de startblokken moeten.) Dan toch eruit en ontbijt maken voor Petra. Ik kom gewoon even naast haar zitten.
Terwijl Petra ontbijt, checken we allebei onze telefoon. Staat er nog iets leuks op social media, is er nog iets gebeurd in de wereld, hebben we nog mail? Een vast ritueel in de ochtend, ook op een vrije ochtend.
Om half 7 gaat het journaal aan en Petra gaat haar spullen pakken en jas aan doen om naar school te gaan. Nog even zwaaien en dan ligt de rest van de dag voor me.
Het journaal blijft op de achtergrond. Een beetje bladeren in een tijdschrift, wat surfen op de computer, sinds kort aangesloten op Heutink e-learning omgeving, dus een korte cursus oppakken en tussendoor de social media checken.
Tegen 8 uur spring ik ook onder de douche, want ik moet om 9 uur bij de diëtiste zijn. Vandaag neem ik mijn fotocamera en statief mee, want de diëtiste zit op Strijp-S en daar kan je mooi foto's maken, dus meteen een mooie plek om mijn fotocursus opdrachten te oefenen.
Ook ik ontbijt en kijk nog even naar: Goedemorgen Nederland op NPO 1. Altijd gezellig, en als je een stukje mist, dan is dat niet erg, want het wordt straks toch weer herhaald.
Iets over half 9 op de fiets. Vandaag is het lekker fris en helder, heerlijk.
Door de stad naar Strijp-S. In de stad zijn de voorbereidingen voor de marathon van a.s. zondag bezig. Op Strijp-S is het nog rustig.
Heerlijk dat zonnetje en het geeft zo'n mooi zicht, maar ik ben niet heel vroeg, dus de camera blijft in de tas. Een hele kleine blik met de telefoon dan maar.

Een uur of 10 sta ik weer buiten en ga ik aan de zwerf op Strijp-S. Lastig dat diafragma voor scherpte-diepte en met de sluitertijd kan ik hier niet zo heel veel. Na een half uurtje houd ik het voor gezien en fiets ik maar naar huis. Voor deze diafragma en sluitertijd opdracht kan ik hier niet zo goed vooruit. Het is wel heerlijk in het zonnetje.
Even via de dierenwinkel voor kattenbakzakken, via de Kruidvat voor treinkaartjes, naar de AH voor een boodschap voor het avondeten en ontbijt morgenvroeg.
De ochtend is nu al een heel eind op weg. Het is al half 12. En ik herhaal: Wat doe je nou helemaal op zo'n dag...
Thuis zet ik het statief neer en ga met een glaasje water en een muntje oefenen met sluitertijd. Timing is alles, maar hier en daar komen erg leuke 'bevries' foto's te voorschijn.


Op het balkon in het zonnetje een kopje thee en ook hier statief en camera erbij om de diafragma oefening te doen, het lukt redelijk. Het vaag-scherp effect is licht zichtbaar. Dat zal nog een hoop oefening kosten.
Met een groot diafragma (klein getal)
Met een klein diafragma (groot getal)

Tussendoor geniet ik wederom van het zonnetje. Foto's op de Ipad en uitzoeken wat er wel leuk uitziet, of saai, of mislukt is.
Inmiddels is het lunchtijd. Dus ik maak wat te eten en blijf een tijdje op het balkon in het zonnetje zitten. Mijn moeder belt en we kletsen een tijdje.
Daarna gaat de zon langzaam van het balkon weg, en wordt het fris, dus naar binnen. Een beetje opruimen in huis en na al dat lange dralen toch maar aan de blog. Soms moet je gewoon gaan zitten en typen.
Inmiddels is het 2 uur en schiet de tijd nog steeds snel op, dus: Wat doe je nou helemaal op zo'n dag? Nou gewoon: praktische zaken, creatief bezig zijn. Zaken die op een normale dag als er heel veel 'moet' niet lukken of kunnen. Heerlijk, dat alles niet hoeft...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten