vrijdag 16 oktober 2015

Pay it forward

Al zappende op mijn vrije dag kom ik langs de film: Pay it forward.
Eigenlijk wil ik deze film niet zien, want het loopt echt slecht af, maar ik kan het niet laten. Het hele basis idee van deze film vind ik zo mooi.
Een jongen gaat naar de middelbare school en krijgt daar een leraar maatschappijleer. De leraar geeft de kinderen een opdracht om na te denken over de wereld:
Think of an idea to change the world and put it into action.
De kinderen moeten gaan kijken naar de wereld om hen heen en als ze iets zien dat ze niet bevalt, dan moeten ze daar iets op bedenken om dit te veranderen en daardoor dus de wereld te veranderen.
De jongen, Trevor, rijdt rond in de arme buurt waar hij woont en ziet een heleboel dat hem niet aanstaat. Hij bedenkt een plan:
Hij wil voor 3 mensen iets doen, wat ze zelf niet kunnen doen en het moet iets belangrijks zijn. Hij wil hiervoor niks terug, maar ze moeten het doorgeven aan 3 andere mensen, en die mensen moeten het ook weer doorgeven aan 3 mensen enz.

Dit idee, zo simpel, maar ook zo moeilijk. Überhaupt zo goed kijken dat je weet wat voor belangrijks die ander nodig heeft, daarnaast, zo onzelfzuchtig zijn om dit dan ook nog te doen. En een ander groot ding, de ander moet dit dan nog doorgeven, dus ook deze persoon moet goed kijken wat iemand nodig heeft, maar ook iets willen doen voor een ander.
In de film werkt het natuurlijk, want de jongen komt allerlei situaties tegen waarin het werkt en de mensen die hij geholpen heeft, komen ook situaties tegen waarin ze kunnen helpen.
Dus toch, zo mooi en voor mij geeft het ook aan, dat je moet geloven in de goedheid van de mens, vertrouwen hebben dat iedereen een goede kant heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten