woensdag 27 maart 2013

Oervoeding ??!!

Via via kwam ik bij het principe: Oervoeding terecht. Ja oer van de oertijd, maar dan naar nu.
De onderzoeken van deze eetwijze tonen aan dat ons lichaam blijkbaar niet geschikt is voor alle zaken die we tegenwoordig eten of die we volgens alle deskundigen moeten eten. Aardappels, rijst, volkoren, pasta, melkproducten e.d. vindt ons lijf lastig. Om nog maar niet te spreken van alle chemische, niet natuurlijke producten en suiker. 

Vandaar de ontwikkeling van een eetpatroon gebaseerd op: groentes, fruit en gedroogd fruit, zaden, pitten, noten (geen pinda's of cashewnoten), vis, rundvlees, lamsvlees, paardenvlees, wild, kip, kalkoen, ei, kruiden, kokosvet, olijfolie en roomboter.

Gelukkig vond ik een diëtiste die me kon helpen met de omschakeling. Suiker, koemelk en tarwe aten we al niet. Veel zaken vielen dan al af, dus we kookten al zo natuurlijk mogelijk.
Nu vielen er alleen nog meer zaken af. Ik had geen idee wat ik nu dan nog kon koken.

Lunch en ontbijt was nog wel te doen. Daarvoor had ik een aantal ideeën meegekregen. 
Het lekkerste idee is toch wel (voor 1 persoon): 1 banaan, 2 eieren, eetlepel geraspte kokos, wat kaneel goed fijn mixen en dan bakken als een pannenkoek. Echt, daar kom je je bed wel voor uit :-) !
Wat fruit met wat kokosmelk uit de blender is ook niet te versmaden. Aanrader en erg makkelijk.
Ook heb ik een recept voor notenbrood meegekregen. Nog zoiets lekkers, ik heb het vanmiddag gemaakt. Noten fijn hakken, eieren erbij, kokos erbij, beetje olijfolie, wat rozijnen en dan goed mixen. Een hele tijd in de oven met aluminiumfolie erover en klaar is een heerlijk tussendoortje.
Verder lunch je met soep en evt. een salade. 
Waar je altijd om je oren geslagen wordt met de gedachte dat vet eten slecht voor je is, nu moet ik zorgen dat ik goed vlees of vis of ei eet. Helemaal zonder brood lukt me nog niet, maar daar werk ik aan.

Sinds gisteren hebben we het kookboek: Oergondisch genieten van Ria Penders en Yvonne van Stigt in huis. Hierin staat de theorie van oervoeding uitgelegd, maar het staat ook vol recepten. 
Recepten met ingrediënten waar ik wel ooit van gehoord heb, maar geen idee heb hoe ze smaken. (En om eerlijk te zijn, ik ben wat wantrouwig naar al die rare knollen, bollen en al dat andere groenvoer.) 
Nou las ik op een site (voedzo.nl) dat je verschillende smaken ook moet leren eten. Gewoon kleine beetjes blijven proberen en dan wen je aan de smaak. We gaan dus rustig aan de slag met de verschillende zaken en een blender maakt het wennen aan veel smaken ook een stuk makkelijker :-).
Er staan gelukkig ook een heleboel dingen in die me heerlijk lijken.

Vanavond het eerste recept gemaakt:
Een soort Indische gehaktballetjes (ik heb het gehakt gewoon rul gebakken, vond ik makkelijker) met geroerbakte paksoi met kerrie en een satésaus van amandel/hazelnoot pasta (dat ik die saus het laatste moment bijna helemaal over de vloer gooi mag de pret niet drukken :-)).
Echt super lekker, maar het is wel erg vreemd om flink te eten en geen rijst, aardappels of pasta op je bord te hebben. In smaak mis je het echt niet, want het was echt heerlijk, maar het is raar.
Gelukkig was het eerste recept lekker, want dat geeft hoop voor al die andere recepten.

Deze en andere recepten zullen vast snel volgen. Tot zo ver een goede eetwijze, al voel ik me soms wel een konijntje hoor, 500 tot 750 gram groente op een dag is echt heul veul.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten