zaterdag 5 oktober 2013

Voedselzandloper

Hier en daar kwam ik de titel al tegen: De voedselzandloper. Een boek over gezond eten/leven.
Ik heb het eindelijk een keer van de bibliotheek kunnen lenen en gelezen.
Interessant, soms wat te wetenschappelijk voor mij, maar ook wel weer mooi om te zien waarom een en ander zo werkt in ons lijf en wat het met ons lijf doet. Wat mij betreft is het teveel gericht op langer leven, kanker voorkomen en dat soort zaken, maar het belangrijkste doel is gezond leven.
Net als bij vele recentere onderzoeken blijkt ook hieruit weer dat niet vet, maar suikers en koolhydraten uit aardappelen, granen en rijst de dikmakers zijn en dat we veel te weinig groentes eten volgens de voedingsadviezen van Nederland.
Ach zo zijn er een aantal verschillen te noemen met het Paleo eetpatroon, maar de basis blijft hetzelfde.
Volgens paleo moet je goed vlees eten en vis eten, volgens dit eetpatroon maar heel weinig vlees, maar veel vis.
Mag je bij paleo helemaal geen melkprodukten, hierbij dan wel weer kaas.
Bij paleo geen peulvruchten, hierbij weer wel.
Bij paleo geen sojaprodukten, hierbij weer wel.
Ik denk dat dat de grootste verschillen zijn.
Maar goed, binnen paleo heb je ook al weer verschillen. Eet je volgens het ene boek geen paprika en tomaat, bij de ander worden deze produkten veelvuldig gebruikt in paleorecepten.
Ik vind het wel interessant om te lezen over deze nieuwe gezondheidsadviezen. Hopelijk gaat het voedingscentrum hier ook ooit naar kijken.
Vind je informatie over wat voeding in je lijf doet interessant, dan moet je het zeker eens lezen. 
In het plaatje hieronder zie je het basisprincipe:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten