zondag 27 december 2015

Terugkijken en vooruit kijken

Ik heb afgelopen vrijdag de blogtijd gemist. Kerstmis met alles erop en eraan zat in de weg. Maar met enige vertraging toch nog een blog.

Zo volvretend en rijk rond de kerstdagen vind ik het dan wel een mooi iets om terug te kijken naar het jaar. Het jaar dat wederom voorbij vloog vol dingen om dankbaar voor te zijn. Zeker als je het vergelijkt met de enorme stroom vluchtelingen die de wereld over gaat.

Afgelopen jaar zijn we rond de kerst en oud en nieuw net als nu in Den Helder geweest en hebben we  genoten van zee, elkaar, familie en vrienden en de vrije tijd.

Ook hadden we allebei werk en een inkomen. Ik behoorlijk zeker en Petra in ieder geval tot de zomer. Door deze zekerheid konden we fijne dingen doen zoals uit eten gaan, lekker wat drinken, samen ergens lunchen of mooie spullen kopen of op vakantie gaan of andere mensen cadeautjes geven.

In januari schaften we voor Petra een elektrische fiets aan en in februari kwam er ook een voor mij. Wat hebben we hier al van genoten. Fietsen was al fijn, maar nu genieten we onder alle weersomstandigheden van fietsen. We draaien ons hand niet meer om voor 20 of 40 km en komen nog meer buiten waar we allebei heel blij van worden.

In de carnavalsvakantie hebben we een aantal dagen in een hotel vlakbij Arnhem gezeten en hebben we genoten van een aantal Nederlandse pareltjes. Fijn om even weg te zijn en weer een aantal dingen van onze to-do lijst af te kunnen vinken. Vooral Deventer was een hele leuke sfeervolle stad. Zelfs in de miezer regen. Het plaatsje Doesburg was schattig en het was heel leuk om te zien hoe mosterd gemaakt wordt.

Tussendoor bleven we genieten van bezoek aan vrienden, familie, samen uit eten, wat drinken of lekker lunchen, lekker fietsen en soms wat nieuwe aanwinsten.

Een nieuwere en sterkere auto zorgde ervoor dat we de fietsen makkelijker mee konden nemen en dat de vouwwagen makkelijker mee kon.

In de meivakantie gingen we met de auto, de vouwwagen en de fietsen naar Callantsoog. Hier genoten we van de zee, fietsen, de zon, het kamperen en de wind. De enorme wind zorgde ervoor dat we zeker wisten dat we voor een caravannetje wilden gaan sparen. De voortent van de vouwwagen overleefde de wind niet, maar toch kijken we terug op heerlijke twee weken waarin we ook weer een aantal dingen van ons to-do lijstje af konden strepen zoals de kaasmarkt in Alkmaar of het marinemuseum in Den Helder.

Vrijwel meteen na de meivakantie hadden we nog Hemelvaart en ook toen genoten we van het kamperen, maar nu wat dichter bij huis. We vierden de verjaardag van mijn vader samen met het gezin op de camping in de zon. En 's avonds hebben we nog met z'n allen gegeten in een restaurant.

Petra kreeg te horen dat ze een tijdelijk contract kreeg voor het komende schooljaar. Dat gaf ook financieel weer wat rust en ruimte.

Tegen de zomervakantie bleek dat we de caravan van een oom en tante konden overnemen. De vouwwagen was zo verkocht en de caravan overgenomen. Helemaal heerlijk, maar we hadden al een zomervakantie geboekt naar Schotland, dus de caravan ging de stalling in. We kijken uit naar de eerste vakantie ermee.
Na de afsluiting van het schooljaar en de zekerheid dat Petra in Bergeijk aan de slag kon na de zomer en ik gewoon door kon gaan met mijn werk begon de zomervakantie.

Vrij snel begonnen wij onze gedroomde reis naar Schotland. Met de auto van hotel naar hotel genoten we van dit mooie, maar natte land. Een geweldige reis, maar het was ook heerlijk om weer thuis te komen. Je weet weer hoe heerlijk je woont.

Omdat we toch heel nieuwsgierig waren naar het kamperen met de caravan nemen we het er nog een weekendje van. En ja, we kijken uit naar kamperen met de caravan, want het was heerlijk.

Na de vakantie bleek Petra fulltime voor het hele jaar aan de slag te kunnen. Dat was pittig, maar ook heel fijn en het bleek een goede plek te zijn.
Mijn school was samengevoegd met een andere school. Veel veranderingen en nieuwe collega's.

Ik startte met een fotocursus. Ik denk dat ik daar het meeste dankbaar voor ben in 2015. Ik vond/vind het zo fijn om foto's te maken van de mooie wereld om ons heen. Ik heb eindelijk een hobby gevonden waar ik energie van krijg.

We blijven tussendoor genieten van familie, vrienden, samen eten, fietsen en dus foto's maken.

Door de fotocursus volgen er veel foto's van de herfst. Zeker met mijn vader maak ik mooie foto's in het Glorieuxpark.

In de herfstvakantie gaan we een paar dagen naar Rotterdam. We mogen genieten van heerlijk weer, maar de stad is ook echt heel erg leuk.
We besluiten onze zomervakantie te boeken in Katwijk. Van daaruit willen we zeker Rotterdam nog vaker bezoeken. Evenals een aantal andere steden die nog op onze to-do lijst staan. Natuurlijk gaan we dan ook genieten van het strand en onze caravan.

En dan komt de kerst al weer in de buurt. De tijd om terug te kijken, om je zegeningen te tellen, maar ook om vooruit te kijken, te dromen van de toekomst en wat er nog komen kan gaan.

Nou zegeningen heb ik genoeg te tellen zoals je ziet. Maar waar kijk ik dan naar uit?

Ik hoop dat ik in 2016 een andere baan krijg waar ik weer op mijn plek zit.
Hopelijk mag Petra blijven op het werk waar ze nu zit, want dat is een goede plek.
Het zou ook erg fijn zijn als ik mag blijven genieten van de fijne mensen om me heen.
Ik kijk uit naar de al geplande vakanties zoals de meivakantie aan de Maas en Waal, de zomervakantie in Katwijk. Maar ook naar de nog niet geplande vakanties.
Er volgen vast nog veel meer bezoekjes en leuke dagen met familie en vrienden, lekkere maaltijden thuis of uit, fietstochtjes door ons mooie land en dat soort dingen.
Ook zal ik steeds meer leren over foto's maken door de cursus en de volgende cursus die ik al geboekt heb.
Ongetwijfeld zijn er nog veel meer dingen waar ik naar uitkijk, maar die nu niet in me opkomen. Maar ongetwijfeld ben ik ook in 2016 een rijk mens met al dat heerlijks dat er op mijn pad komt.